Το τσάι από της εμφανίσεως του στην Ασία θεωρήθηκε ωφέλιμο για τον οργανισμό. Στις μέρες μας οι επιστημονικές έρευνες επιβεβαιώνουν ότι το τσάι θωρακίζει τον οργανισμό κατά του καρκίνου και των καρδιοαγγειακών νοσημάτων, βοηθά στον έλεγχο της χοληστερόλης και της παχυσαρκίας. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής επηρεάζει τον μεταβολισμό και προκαλεί οξείδωση στα κύτταρα και κατά συνέπεια προβλήματα υγείας. Οι αντιοξειδωτικές ουσίες, πολυφαινόλες και κατεχίνες, μπλοκάρουν τις «ελεύθερες ρίζες» και καθυστερούν την εκδήλωση ασθενειών. Οι πολυφαινόλες είναι ουσίες που βρίσκονται σε φρούτα και λαχανικά με έντονο χρώμα (πορτοκάλι, δαμάσκηνο, καρότο, μαύρο σταφύλι, κρασί, κακάο, τσάι). Κάθε είδος τσαγιού διαθέτει πολυφαινόλες, όμως το λευκό και το πράσινο, επειδή υφίστανται την λιγότερη επεξεργασία, έχουν περισσότερες και μεγαλύτερη αντιοξειδωτική δράση από το μαύρο. Οι τανίνες ανήκουν στις πολυφαινόλες, τις συναντάμε στο κόκκινο κρασί και το μαύρο τσάι και σ΄αυτές οφείλεται η στυφή τους γεύση. Είναι χρήσιμες στον οργανισμό αλλά εμποδίζουν την απορρόφηση του σιδήρου των τροφών. Άτομα που πάσχουν από σιδηροπενία (χορτοφάγοι, εγκυμονούσες) είναι καλό να καταναλώνουν έως 2 φλυτζάνια τσάι ημερησίως και τουλάχιστον 40 λεπτά μετά το γεύμα ώστε να έχει απορροφηθεί ο σίδηρος των τροφών από τον οργανισμό. Πλούσιο σε φθόριο και κάλιο και φτωχό σε νάτριο είναι το κατάλληλο ρόφημα για όσους δεν πρέπει να καταναλώνουν πολύ αλάτι.
 

Το τσάι έχει ευεργετική δράση για τον οργανισμό αλλά δεν είναι φάρμακο.
Μερικά φλυτζάνια τσαγιού σε συνδυασμό με ένα υγιεινό τρόπο ζωής και μία εξισορροπημένη διατροφή αποτελούν παράγοντες θωράκισης του οργανισμού.